Blixtsnabb varumärkesprofil
KUND: Buddy
UPPDRAG: Ett kaffeälskande gäng kom till Mi Madre och ville ha en varumärksprofil till sin verksamhet: fikalösningar till kontor och arbetsplatser. Det var viktigt var att profilen inte skulle kännas B2B och den skulle ha energi! Nästa önskemål: Kunde vi lösa det på två veckor? Jajamän!

Så löste vi det
Vi jobbade snabbt (som vanligt), stämde av kontinuerligt och enades om vi skulle ha tydliga referenser till laganda och lekfullhet som gav en bra grund. Efter workshop och några dagars skissande gasade vi och två veckor senare kunde vi leverera en varumärkesprofil.
- En omfattande workshop där vi diskuterade kärnan i varumärket, satte oss in i verksamheten och Buddys framtida kunder. Tillsammans kom vi bland annat fram till värdeorden; personligt, lekfullt och vänligt.
- Tre designspår jobbades fram och bollades med kund. Det valda spåret justerades och finslipades och efter det började vi jobba ut alla delar.
- Logoarbetet utgick från workshoppens sportreferenser (något som sticker av från konkurrenterna) och landade i en lättnavigerad och mjuk form som passar både som stor och mycket liten – och i många färgvarianter.
- En marquee som skulle passa till merch var ett krav och i logons arbetsprocess tog vi hänsyn tlll just det.
- Typografin begränsades till typsnittet Awesome, som är en lättarbetad serif med tydlig retrofeeling.
- Kunden var noga med att färgerna skulle vara starka och tongivande – ”inget mesigt hudfärgat”. Tre primärfärger valdes med stor omsorg – detta arbete upptog en stor del av processen.
- Copyn tar avstamp I sportreferenser och slänger sig med idrottstermer.
- Bildmaneret utstrålar lekfullt och är personligt.
- Allt sammanfattades i ett styrdokument som beskriver hur Buddy ska jobba med, och förvalta, sin profil.


Ibland måste det gå fort! DÅ SPRINGER VI!




Creative Director
Mari Wigren
Copy
Lisa Rosman