/ / / / /

Jotex design Collab/Design awards

KUND: Jotex
UPPDRAG: Inför hösten 2024 önskade Jotex lansera ett nytt desingersamarbete, Jotex Design Collab. Lanseringen skulle firas med ett event där även ett nytt designerpris – för att stötta och hylla en ung, svensk designer – Jotex Design Award delades ut. I uppdraget ingick:

  • Konceptarbete
  • Hitta rätt mix (i målgrupp och uttryck) av designers för samarbetet
  • Instiftande av pris
  • Grafiskt manér
  • Kampanj till sajt/SoMe-strategi och content
  • Pressbearbetning kring Design Collab & Jotex Design Award
  • Event

Så löste vi det

DESIGN COLLAB: KONCEPT, KAMPANJ & PR

Vi tog fram ett kampanjkoncept där man fick komma designerna nära i deras arbetsprocesser. Med ett tajt kampanjteam som bestod av fotograf och Art Director kunde vi vara snabba och flexibla.

  • Konceptarbete – namn på kampanjen, grafiskt manér och visuell känsla.
  • Kampanj & strategi till sajt och SoMe. Strategin hade fem viktiga steg, där tre av dem skapade buzz – tillsammans med övrig PR för samarbetet – och två använde storytelling kring designers och produkter för att driva konvertering.
  • Vi producerade allt innehåll till sajt, köpt kampanjmaterial och pressbilder, bland annat stillbilder och filmer på samtliga fem designers i deras ateljéer, samt en övergripande film som ramade in konceptet.
  • Tio veckor innan släppet pumpades BTS-filmer och små teasers ut på sociala medier. Detta pågick till veckan eventet ägde rum, då också säljstart av mattorna skedde – då köpdrivande assets tog över både organisk och köpt SoMe.
  • Artiklar kring designernas arbete och tankar kring mattorna producerades inför lansering.
  • Självklart gjordes klassisk, bred, PR i flera steg inför den stora mattlanseringen, som resulterade en stor mängd pressklipp, framförallt från mode- och inredningsmedier.

Så löste vi det

JOTEX DESIGN AWARD: KONCEPT & PR

Ett nytt pris har sett dagens ljus! Syftet är att hylla nya designers och hjälpa dem att uppfylla sina visioner – en del av det är att tilldela vinnaren 100 000 kronor i prispengar.

  • Vi utförde ett gediget grundarbete kring namn på priset, kriterier och juryprocess.
  • Priset fick en egen logotyp och grafisk profil som användes i samtlig kommunikation.
  • Mi Madres Lisa Rosman var sammankallande i juryn och ansvarade för omröstningen. Juryn bestod av en representant från Jotex samt samtliga designers från Jotex Design Collab.
  • Vi tog fram en shortlist av duktiga designers tillsammans med vår rådgivare från modebranschen, som juryn sedan fick rösta ner till sex nominerade.
  • Samtliga nominerade presenterades med varsin delbar video på Jotex sociala medier samt presentationer på Jotex hemsida. Det rörliga materialet berättade om priset i allmänhet och de nominerade i synnerhet, för att sprida medvetenhet om den nya satsningen.
  • PR för priset gjordes i två nedslag, dels när de nominerade tillkännagavs, dels när vinnaren presenterades.


Vi tog fram
ett av Sveriges generösaste
Designpris –med en prissumma på
100 000 kronoR

Så löste vi det

JOTEX BACKYARD BASH: EVENT & GUEST MANAGEMENT

Allt ovan firades med en intim och exklusiv middag som hölls samma dag som samarbetet gick ut till försäljning. Gästlistan beståde av designers och namnstarka influencers gav stor spridning i sociala medier.

  • Tog fram konceptet för eventet vi döpte till Jotex Backyard Bash och sammanhörande grafisk profil.
  • Ansvarade för gästlista, inbjudningar och bordsplacering.
  • Scoutade lokal, meny och dryck. Eventet hölls på vackra Gamla Orangeriet i Bergianska trädgården för att säkerställa den somriga känslan oavsett väder. Minglet hölls på gården och den sittande tre rätters-middagen i växthuset (vilket visade sig vara rätt tänkt, då himlen öppnade sig under kvällen).
  • Bokade och ansvarade för ljud, ljus och underhållning.
  • Arrangerade en sensomrig set design med mattorna i fokus – tillsammans med Jotex.
  • Höll i schemat för kvällen där designerna fick presentera sina Jotex Design Collab-mattor, Jotex Design Award delades ut och artisten Augustine trollband gästerna.
  • Ansvarade för fotograf och content för kvällen, som spreds i Jotex sociala kanaler samt skickades till gästerna för vidare spridning på deras konton.


”Jotex backyard bash var Årets trevligaste event”


”Försäljningen är över förväntan.
Till och med marknadschefen
blev förvånad”

Kampanj

Creative Director/producent
Mari Wigren

Fotograf
Morgan Normann

Some-strategi
Mari wigren
lisa rosman

copy
terri herrera
lisa rosman

Assistent
Sandra Ringdahl

PR/EVENT/koncept

PROJEKTLEDARE
Terri Herrera

Creative Director
Mari Wigren

PR-strateg
Emelie Carrfors

FOTOGRAF (event)
Hannah Hedin

Pris

PROJEKTLEDAre/
sammankallande
LISA ROSMAN

Jury
JOTEX
Lars wallin
ida sjöstedt
bea szenfeld
angelo da silveira
livia schück
josephine bergqvist

rådgivare
lisa pettersson
Rebecka edgren aldén
ULRIKA LINDQVIST