Shave or misbehave? Välj själv
KUND: Estrid
UPPDRAG: Att skapa en kaxig kampanj för det (då) nya märket Estrid. Budgeten var begränsad, men ambitionerna höga. I uppdraget ingick bl.a art direction, projektledning, set design, strategi och att sätta ihop ett produktionsteam.
Så löste vi det
Fokus lades mindre på själva produkten och mer på (relaterbar) lifestyle. Målet var att visa hår, olika kroppstyper och att Estrid inte lägger någon värdering i hur, var eller om man rakar sig. Sex olika influencers anlitades för kampanjfilmen.
- Med kampanjen Shave or misbehave? ville Estrid lansera ett nytt sätt att prata om rakning (långt ifrån ”Gilette! The best a man can get!”) och manéret blev därefter:
- Miljön skulle kännas trendig, men relaterbar och lite lagom stökig
- Sex noga utvalda influencers med ett mellanstort följarantal (budgeten!) anlitades och fotograferades/filmades när de pratade ärligt om att raka eller inte raka sig – och om porrskadade killar
- Utöver den längre kampanjfilmen fick varje influencer ett skräddarsytt kit med fokus på dem själva att sprida i sina kanaler
- Ett tajt team anlitades och allt bild- och filmmaterial producerades under två dagar. Nytt rekord?
- Allt släpptes under en och samma dag med en stor BANG
- Filmen väckte stor uppmärksamhet och visades på olika modesajter. PR-effekten förstärktes av att Facebook och Instagram stoppade kampanjen p.g.a ”för explicit innehåll”
1 000 000 000
18 månader efter lanseringen värderades Estrid till över en miljard. Bland de snabbaste utvecklingarna i svensk bolagshistoria! I dag värderas det till drygt två miljarder.