/ /

Strategiska koncept att bygga allt på!

Vi tar fram key art och artwork för olika streamingtjänster och produktionsbolag. Koncepten tas sedan ut i tryckta mediaköp, digital marknadsföring, på playtjänster, som trailers, organiskt digitalt material och animeringar. Arbetet blir alltså den viktigaste komponenten för en lyckad marknadsföring där kommunikationen håller ihop och är tydlig. Här följer ett urval:

Så löste vi det

Solsidan är en av Sveriges mest älskade serier, och säsong 8 behövde tydligare skilja sig från tidigare säsonger. Men utan att missa sitt så älskade ID! Uppdragsgivare: TV4

  • Initiala möten med TV4 och produktionsbolaget där erfarenheter luftades. Alla önskade sig något som bröt av från tidigare säsonger, men som samtidigt höll sig till Solsidans starka ID.
  • Vi tog avstamp i manus och arbetade ut fyra olika koncept som alla byggde på en händelse i säsong 8 och som hade ett ”action-moment”, dvs något som skulle hända i bild. Det förstärker också humorn.
  • När ”Drönar-röj på Solsidan” vann började vi processen med att förankra detta med produktionsbolaget och teamet.
  • Vi besökte mask/kostym och synkade med scenografen.
  • Vi producerade stillbild till artwork, pressbilder och rörlig trailer under en halv dag, då också teamet från Solsidan spelade in säsong 8.
  • Resultatet blev en sammanhängande release med en rolig(!) trailer, smashing artwork och pressbilder som tog plats på såväl reklamtavlor som i sociala medier.

Så löste vi det

C More:s young adult-satsning Korridoren I regi av Molly Nutley, var ett nytt format som ville krypa under skinnet på unga vuxna i universitetsmiljö. Uppdragsgivare: C More

  • Efter brief arbetades fyra konceptspår ut, som visade på allt från hur serien skulle marknadsföras i sociala medier till hur den skulle visas i play-tjänsten.
  • Konceptspåret ”Superrealism” gick segrande ur pitchen
  • Konceptet bygger på 100% ärlighet och en råhet som
    inte kompromissar. Uttrycket är blixtrade ögonblicksbilder och hög närvaro.
  • Miljön är klassiska föreläsningsmiljöer, såklart korridoren, enkla vardagsmiljöer som en närbild på ett nudelpaket med fimpar i, eller påväg till festen i busskuren. Man ville ha en opolerad känsla i allt.
  • En stark accentfärg löpte genom hela konceptet.
  • Produktionsbolaget använde marknadsföringsmaterialet i både trailer och vinjett.

Så löste vi det

Andra säsongen av Top Dog bröt den tidigare känslan i art worket och blev mänskligare och mer intim. Allt samtidigt som vi utvecklade de digitala uttagen och animeringarna. Uppdragsgivare: C More

  • Tydlig beställning kring att bryta från förra säsongens artwork.
  • Vi grattade ner oss i manus och läste även in oss på hela säsong 1.
  • Efter urvalsprocessen vann konceptet ”intimt & intensivt”. Vi ville bygga artworket på huvudkaraktärerna och deras uttryck. Att med små medel förstå deras inre konflikter och spänningarna dem emellan. Konceptet bygger också på intimiteten mellan huvudkaraktärerna. Vi ville hålla oss nära seriens foto och ljus, realistiskt och ärligt. Kort skärpedjup blev en tongivande faktor.
  • Produktionen skedde dels i studio (pressbilder) men mestadels utomhus i ett iskallt Stockholm.
  • Rörligt marknadsföringsmaterial producerades samma dag.
  • Säsong 2 sågs av en stor publik – och Top Dog förblev Zlatans favoritserie.

Så löste vi det

2024 fick Sverges mest älskade white trash-duo en ny säsong. Mi Madre fixade artwork med diskbänksrealism deluxe! Uppdragsgivare: TV4

  • Inför denna säsong fanns tydliga ramar kring vad man inte ville ha. T.ex ville produktionsbolaget undvika montage och ett allt för putsat intryck.
  • Fyra spår arbetades ut , där konceptet ”Det spårar” vann. En actionfull ”snap” från tv-soffan hemma hos Morran och Tobias. Det skulle vara stökigt och röjigt – mycket skulle hända på en och samma gång.
  • Vi hade flera möten där vi förankrade idéerna med produktionsbolag och TV4.
  • Produktionen skedde på 1,5 timme. Efter att nästan ha eldat upp den redan risiga kåken satt allt!
  • Morran och Tobias– pengarna eller livet blev såklart en succé.

Så löste vi det

Sanningen var en ny serie där vi i artworket ville få fram den inre konflikten hos huvudkaraktäreren – och relationen mellan systrarna.
Uppdragsgivare: TV4

  • Efter manusgenomgång och en inledande brief sparkade vi igång arbetet med att ta fram fem koncept.
  • Konceptet ”Otämjt & Sökande” segrade i konkurrensen.
  • Vi utgick från huvudpersonens driv och relationen mellan systrarna Iris och Kattis. Visuellt hämtade vi inspiration från det tydliga bildspråket i look and feel-dokumentet vi fått från produktionsbolaget. Den otämjda naturen fick också en stor roll, med yvigt gräs och känslan av något okontrollerat.
  • Ljuset i kampanjens artwork är varmt, sent kvällsljus som lämnar skuggor.
  • Produktionen skedde under dag då också trailer-materialet spelades in.
  • Sanningen fick både höga tittarsiffror och betyg, och artworket fick stor synlighet på reklamtavlor, i digitala kampanjer och i Sveriges största tidningar.